Tuesday, June 30, 2009

Perkataan 'kalau'

Seminggu yang lepas, seorang kakak seniorku telah kehilangan 'purse'nye...

Innalillahiwainnailaihirojiun...hanya itu yang dapat kuungkapkan sewaktu mendengar berita tersebut..

Selang beberapa hari, aku bertanyakan khabar 'purse'nye itu...

Dia memberitahu bahawa ianya masih belum ditemui,,

Aku menyuruhnya bersabar di atas apa yang berlaku kerana mungkin ada hikmah di sebalik..

Aku bertanya lagi..''apa yang ada dalam purse tu?"

Macam-macam la yang hilang..ada i/c, duit, kad-kad bank, lesen kereta, gambar-gambar...

MasyaAllah...banyak jugak barang yang hilang...kalaulah aku di tempat tersebut......?

Aku agak terkejut. Namun, kata kakak itu...
"akak tak kisah sangat pn ngan beg tu...cuma bila teringat kat kes tu, macam-macamterpikir.. takut sangat timbul perkataan 'kalau' ...

contoh : kalaulah aku buat cam gitu,tentu tak jadi gini...macam-macam boleh timbul dalam pikiran ni...kan perkataan 'kalau' itu datangnya dari syaitan yang nak hasut kita...n satu lagi, takut-takut kita pertikai takdir n janji Allah...

cthnya : aku selalu solat dhuha, baca al-Waqiah, baca al-Kahfi kenapa Allah buat aku macam ni jugak n pelbagai lagi yang difikirkan...huhu...susah sangat nak jaga HATI dan IMAN ni....bukan terkilan sangat pn pasal purse tu...doakan hati akak teguh ye...."

Begitulah panjang lebarnye huraian yang diberi oleh akak tu...

Aku begitu kagum dengannya..semoga sama-sama kita dapat ambik iktibar...=/

No comments: