Tuesday, October 11, 2011

Bismillah wal hamdulillah.

Sekadar bercerita ^^

Sudah hampir dua minggu saya dan sahabat seperjuangan menjadi pelajar tahun 3 perubatan. Alhamdulillah. Walaupun kadang-kadang kepala masih pening-pening lalat semasa belajar memandangkan subjek tahun ini adalah subjek baru bagi kami.
Pening tapi seronok. Perasaan minat kepada semua subjek perlu ditanam untuk memudahkan proses pembelajaran. Cuma saya masih belum dapat membezakan subjek ape yang paling saya minat memandangkan sekarang ni doktor baru nak stat betul-betul mengajar. Kalau tahun-tahun sebelum ini, anatomy memang menjadi pilihan. hehe.
Dan moga sahabat-sahabat yang menunggu result dur thani mendapat kejayaan yang cemerlang. Kami tak sabar menunggu kalian untuk berjihad bersama di Tahun 3. InsyaAllah kullu najah! :)

Adik-adik baru juga telah selamat tiba. Alhamdulillah. Seronok tengok keadaan mereka yg baru hendak mengenali mesir. teringat keadaan kami pada suatu masa dahulu. Sebagaimana mushrifah menyambut kami dahulu. begitu juga diterapkan kepada senior-senior semasa menyambut ketibaan adik-adik. Semoga adik-adik dapat mengambil segala mutiara di celah-celah pasir berdebu di bumi mesir ini, insyaAllah. Sebagaimana kami rasa, kami juga ingin adik-adik merasainya.

Apatah lagi, perasaan semalam sangat gembira, apabila Madrasah Imam Nawawi penuh dengan pelajar, adik baru pn ramai, sampai saya sendiri duduk di muka pintu(*satu sbb dtg lmbat, baru habis kelas revision) n saya tak mampu nk duduk dengan selesa, hanya dapat duduk dengan kaki berlipat. btw, bersesak-sesak dalam majlis ilmu yg dipayungi rahmat malaikat itu kan lebih baik daripada bersesak di pasar-pasar ke..iye tak..^^

Cumenya, apa yang saya tak selesa sekarang, saya rasa saya sangat tak pandai nak arrange masa bile di rumah. *bukan nak bercerita cume sekadar muhasabah* saya agak melayan-layan kepenatan diri. konon-konon tak cukup rehat. Pastu mulalah bila ada masa je nak tidur lebih-lebih. Sebenarnya tak bolehlah macam tu kan. Allah kan suka mukmin yang kuat. Ermm, kalau cek sepuluh sifat fardu muslim tu pn mesti banyak tak lepas. takpe, muhasabah. mane ade orang iman maintain 24 jam.

Saya nak jadi orang yang kuat *walaupun kekuatan saya sekarang tak seberapa,boleh tersungkur bebile* :( Apabila saya bnyak waktu lapang, saya mula merindui mereka yg memtarbiyah saya. Ya Ukhti, kuatkan semangat. Allah itu ada. Allah tahu apa yang layak untuk hambaNya. Janji Tuhan tak pernah padam.

InsyaAllah saya akan cuba mencari kekuatan diri. Rugi buang masa waktu yang terluang. InsyaAllah, ukhti sila jadi orang yg suka studi, suka baca buku ilmiah, bermanfaat kepada orang lain.......and last but not least, sila rajin iadah. InsyaAllah. ^^

*saya assume xde orang bace post ni* huhu

*nak balik sekejapppp je jenguk umi boleh x?* huhu

2 comments:

Laile Azmie said...

bismillah..

hehe kak dalila saya bace je! huhu

rindunye bile tibe2 teringat waktu mula2 sampai kat mesir dulu T_T
dannnn besssnye dah masuk tahun tige :(

saya pn duk banyok lagho2 leni :(:(

sini dok mcm dinung. sedih lagi :(

haha ok2 selamat bermujahadah kak dal!

i lab u! :D

p/s sile remove word verification tu ye ;)

ieylanor said...

miss u too cik laile cantabile :)

bese la tu lagho2, kene banyak bergerak sikit tuk cari kekuatan..

sini gitu gopp..

laile, doa la ke kami(esp ambe ni) blajo susoh siket...huhu


mehhlaaah jalan mesir ngn liya!

kite wat reunion beyt yokies + beyt muslimah :D

hehhe

insyaAllah